czytaj to

 

 

zarażamy czytaniem całą Polskę!

 

 

Czytaj PL to największa akcja czytelnicza w kraju,
a być może także i na świecie.

Największa w Polsce i na świecie tego rodzaju akcja czytelnicza w tym roku będzie szczególnie mocno widoczna będzie w przestrzeni wirtualnej. W zeszłorocznej rekordowej edycji Czytaj PL, blisko 50 000 użytkowników przeczytało książki aż 130 tysięcy razy! Nie ma zatem wątpliwości, że poprzeczka została zawieszona bardzo wysoko.

Akcja ma charakter bezpłatnej wypożyczalni bestsellerowych ebooków i audiobooków. Aby wziąć w niej udział, należy pobrać aplikację mobilną Woblink i przy jej pomocy zeskanować kod QR umieszczony na jednej z oficjalnych grafik akcji. Kod QR jest kluczem do wirtualnej biblioteki, w której można znaleźć wyjątkowe bestsellery. Już po raz czwarty w ramach akcji „Upoluj swoją książkę”, organizowanej z inicjatywy Instytutu Książki, plakaty akcji umożliwiające bezpłatny dostęp do bestsellerowych ebooków i audiobooków trafią także do szkół ponadpodstawowych na terenie całego kraju.

W tym roku po raz pierwszy książki będzie można czytać na czytnikach elektronicznych inkBOOK oraz Kindle!

Akcja Czytaj PL jest od początku realizowana jako element programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.

 

czytajpl

 

Czytać i słuchać bestsellerowych książek można przez cały listopad. Umożliwiają to organizatorzy akcji: KBF, operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO, i Woblink – największa w Polsce platforma z ebookami, audiobookami i książkami papierowymi. Organizowana i rozwijana od 7 lat akcja Czytaj PL nie byłaby możliwa bez współpracy z jej partnerem strategicznym – Instytutem Książki, największymi wydawcami w kraju, a także z partnerującymi jej miastami.

 

 

 

ORGANIZATORZY:

 

WOBLINK

 

 

 

WYDAWCY I PARTNERZY:

 

 

 

MIASTA PARTNERSKIE:

 

 

 

PARTNER STRATEGICZNY:

 

 

 

PATRON MEDIALNY:

 

 

 

 

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
W RAMACH NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA


 

 

czytaj

Jak to się zaczęło?

 

Wszystko zaczęło się w roku 2013, kiedy Kraków uzyskał prestiżowy tytuł Miasta literatury UNESCO. Wówczas pośród wielu doniosłych wydarzeń literackich wystartowała Wirtualna Biblioteka Krakowa. Na 60 przystankach autobusowych w mieście pojawiły się plakaty umożliwiające wypożyczenie 70 fragmentów największych książkowych hitów dostępnych bezpłatnie przez 30 dni.

Rok później akcja nosiła już tytuł Czytaj KRK i trzykrotnie w roku 2014 umożliwiała dostęp do 10 gorących bestsellerów przez 30 dni. Akcja była promowana już na 100 citylightach, aczkolwiek dalej ograniczała się do Krakowa.

W roku 2015 plakaty umożliwiające wypożyczenie 12 gorących hitów literackich pojawiły się w 6 największych miastach Polski: w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i Katowicach. Po raz pierwszy została użyta nazwa Czytaj PL.

Rok 2016 był dla akcji Czytaj PL wyjątkowy. Po raz pierwszy w historii czytelnicy zyskali dostęp do audiobooków i komiksów. Było to możliwe dzięki zupełnie nowej aplikacji mobilnej, którą przygotował Woblink. Aplikacja pozwalała każdemu użytkownikowi na zaproszenie do akcji 5 znajomych, którzy w ten sposób otrzymali dostęp do wirtualnej biblioteki bez konieczności skanowania kodu. Dzięki temu akcja zyskała szansę wyjścia również poza obręb miast, które brały w niej udział, a uczestnicy otrzymają możliwość aktywnego zaangażowania się w promowanie wartościowej literatury i polecanie jej znajomym. Dodatkowo dzięki akcji „Książka za obietnicę” i zaangażowaniu czytelników plakaty Czytaj PL trafiły do kolejnych 150 miejscowości w całej Polsce. Z kolei akcja „Pracodawca przyjazny czytającym” pozwoliła pokazać, że czytanie może mieć realny wpływ na nasze życie i rozwój kariery zawodowej.

2017 to kolejny kamień milowy w historii Czytaj PL. Z inicjatywy Instytutu Książki plakaty akcji po raz pierwszy trafiły do 1000 szkół ponadpodstawowych w blisko 500 miastach i miasteczkach na terenie całego kraju. W promowanie czytelnictwa bardzo aktywnie włączyli się sami uczniowie - aż 1000 spośród nich zostało ambasadorami akcji i dumnie nosiło specjalne koszulki z kodem QR, umożliwiającym dostęp do darmowych e-booków. Po raz pierwszy na taką skalę akcja wyszła poza granice kraju, trafiając do 10 Miast Literatury UNESCO na całym w świecie, w tym do nowozelandzkiego Dunedin. Po raz pierwszy akcji towarzyszły również profesjonalny spot promocyjny, który dzięki zaskakującej formule podbił cały polski Internet. W połowie akcji organizatorzy postawili jej również swoisty pomnik na krakowskim rynku - olbrzymią, prawie dwumetrową książkę, która stała się bohaterką serwisów informacyjnych wszystkich największych stacji telewizyjnych i radiowych. Wszystko to sprawiło, że o akcji było głośno jak nigdy dotąd.

W rekordowej edycji Czytaj PL 2019 ponad 50 000 użytkowników przeczytało książki aż 130 tysięcy razy! Do tej pory, we wszystkich edycjach akcji Czytaj PL, akcja dotarła z najlepszymi książkami na wszystkie kontynenty świata, do 14 krajów i blisko 1000 miejscowości w Polsce.

W 2020 roku akcja opanowała internet, docierając do setek tysięcy czytelników skupionych wokół popularnych serwisów oraz fanpejdży i grup w mediach społecznościowych. Idea tamtej odsłony przekornie odwoływała się do przymusu czytania – przy użyciu hasła „znowu czytam” organizatorzy pokazali, że książki można chłonąć w każdej sytuacji.

 

 

 

czytaj

Zespół

 

Koordynatorzy akcji:
Katarzyna Jakubowiak - Główna koordynatorka akcji, KBF
Jakub Krasy – Redaktor naczelny Czytaj PL, Woblink
Krzysztof Piskorski - Kierownik Działu Komunikacji i Promocji, Instytut Książki