Już od dziesięciu lat czytelnicy biją kolejne rekordy popularności udowadniając, że akcja Czytaj PL jest jednym z najważniejszych wydarzeń wspierających kulturę w Polsce. W tegorocznej edycji stawiamy na różnorodność, inkluzywność i łatwą dostępność przekonując, że czytanie jest naprawdę dla każdego! Przedpremierowo, książki udostępnione w ramach tegorocznej odsłony Czytaj PL będą mogli wypożyczyć uczestnicy 27. Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie oraz czytelnicy i czytelniczki portalu LubimyCzytac.pl.
W zeszłorocznej edycji Czytaj PL wzięło udział ponad 60 000 osób, które wypożyczyły ponad książkowe bestsellery prawie 170 000 razy. Nigdy dotąd Polacy nie czytali tak dużo i tak chętnie! Nie ma zatem wątpliwości, że poprzeczka została zawieszona bardzo wysoko.
Akcja ma charakter bezpłatnej wypożyczalni bestsellerowych ebooków i audiobooków. Aby wziąć w niej udział, należy pobrać aplikację mobilną Woblink i przy jej pomocy zeskanować kod QR umieszczony na jednej z oficjalnych grafik akcji. Kod QR jest kluczem do wirtualnej biblioteki, w której można znaleźć wyjątkowe bestsellery. Tegoroczna lista lektur jest niezwykle bogata, a formuła akcji uproszczona. 18 starannie wyselekcjonowanych, atrakcyjnych książek dostępnych jest w ramach jednej biblioteki, bez podziału na książki młodzieżowe i dla dorosłych. Miłośnicy literatury z łatwością wybiorą coś dla siebie spośród takich kategorii jak Young Adult, reportaże, literatura piękna, obyczajowa oraz kryminały. Tak jak w zeszłym roku, książki będzie można czytać na czytnikach elektronicznych inkBOOK oraz Kindle!.
Akcja Czytaj PL jest od początku realizowana jako element programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.
Czytać i słuchać bestsellerowych książek można od 1 do 30 listopada. Umożliwiają to organizatorzy akcji: KBF, operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO, i Woblink – największa w Polsce platforma z ebookami, audiobookami i książkami papierowymi.
Organizowana i rozwijana od 10 lat akcja Czytaj PL nie byłaby możliwa bez współpracy z największymi wydawcami w kraju, a także z partnerującymi jej miastami.
Wszystko zaczęło się w roku 2013, kiedy Kraków uzyskał prestiżowy tytuł
Miasta literatury UNESCO. Wówczas pośród wielu doniosłych wydarzeń
literackich wystartowała Wirtualna Biblioteka Krakowa. Na 60
przystankach autobusowych w mieście pojawiły się plakaty umożliwiające
wypożyczenie 70 fragmentów największych książkowych hitów dostępnych
bezpłatnie przez 30 dni.
Rok później akcja nosiła już tytuł
Czytaj KRK i trzykrotnie w roku 2014 umożliwiała dostęp do 10 gorących
bestsellerów przez 30 dni. Akcja była promowana już na 100 citylightach,
aczkolwiek dalej ograniczała się do Krakowa.
W roku 2015
plakaty umożliwiające wypożyczenie 12 gorących hitów literackich
pojawiły się w 6 największych miastach Polski: w Warszawie, Krakowie,
Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i Katowicach. Po raz pierwszy została użyta
nazwa Czytaj PL.
Rok 2016 był dla akcji Czytaj PL wyjątkowy.
Po raz pierwszy w historii czytelnicy zyskali dostęp do audiobooków i
komiksów. Było to możliwe dzięki zupełnie nowej aplikacji mobilnej,
którą przygotował Woblink. Aplikacja pozwalała każdemu użytkownikowi na
zaproszenie do akcji 5 znajomych, którzy w ten sposób otrzymali dostęp
do wirtualnej biblioteki bez konieczności skanowania kodu. Dzięki temu
akcja zyskała szansę wyjścia również poza obręb miast, które brały w
niej udział, a uczestnicy otrzymają możliwość aktywnego zaangażowania
się w promowanie wartościowej literatury i polecanie jej znajomym.
Dodatkowo dzięki akcji „Książka za obietnicę” i zaangażowaniu
czytelników plakaty Czytaj PL trafiły do kolejnych 150 miejscowości w
całej Polsce. Z kolei akcja „Pracodawca przyjazny czytającym” pozwoliła
pokazać, że czytanie może mieć realny wpływ na nasze życie i rozwój
kariery zawodowej.
2017 to kolejny kamień milowy w historii
Czytaj PL. Z inicjatywy Instytutu Książki plakaty akcji po raz pierwszy
trafiły do 1000 szkół ponadpodstawowych w blisko 500 miastach i
miasteczkach na terenie całego kraju. W promowanie czytelnictwa bardzo
aktywnie włączyli się sami uczniowie - aż 1000 spośród nich zostało
ambasadorami akcji i dumnie nosiło specjalne koszulki z kodem QR,
umożliwiającym dostęp do darmowych e-booków. Po raz pierwszy na taką
skalę akcja wyszła poza granice kraju, trafiając do 10 Miast Literatury
UNESCO na całym w świecie, w tym do nowozelandzkiego Dunedin. Po raz
pierwszy akcji towarzyszły również profesjonalny spot promocyjny, który
dzięki zaskakującej formule podbił cały polski Internet. W połowie akcji
organizatorzy postawili jej również swoisty pomnik na krakowskim rynku -
olbrzymią, prawie dwumetrową książkę, która stała się bohaterką serwisów
informacyjnych wszystkich największych stacji telewizyjnych i radiowych.
Wszystko to sprawiło, że o akcji było głośno jak nigdy dotąd.
W
rekordowej edycji Czytaj PL 2019 ponad 50 000 użytkowników przeczytało
książki aż 130 tysięcy razy! Do tej pory, we wszystkich edycjach akcji
Czytaj PL, akcja dotarła z najlepszymi książkami na wszystkie kontynenty
świata, do 14 krajów i blisko 1000 miejscowości w Polsce.
W
2020 roku akcja opanowała internet, docierając do setek tysięcy
czytelników skupionych wokół popularnych serwisów oraz fanpejdży i grup
w mediach społecznościowych. Idea tamtej odsłony przekornie odwoływała
się do przymusu czytania – przy użyciu hasła „znowu czytam”
organizatorzy pokazali, że książki można chłonąć w każdej sytuacji.
W
2021 roku Czytaj PL włączyło się w obchody 100. Urodzin Stanisława Lema.
Hasło wiodące akcji i oprawa graficzna nawiązywały do twórczości
pisarza, a w bibliotece znalazły dwa lemowskie tytuły. Dodatkowo w 2021
roku – po raz pierwszy w historii akcji – z Czytaj PL mogli skorzystać
także użytkownicy czytelników Kindle oraz inkBOOK.
W 2022
roku w akcji Czytaj PL wzięło udział ponad 60 000 osób, które
wypożyczyły ponad 150 000 publikacji! Wychodząc naprzeciw czytelniczym
oczekiwaniom, poszerzyliśmy ofertę – w tym roku książki można było
wypożyczać z biblioteki głównej oraz młodzieżowej. Łącznie dostępnych
było 18 ebooków i 12 audiobooków. Do budowania czytelniczej formy
zachęcalimy w internetowych serwisach literackich, na Facebooku,
Instagramie oraz TikToku. W akcję włączyli się znani twórcy internetowi
– do wzięcia udziału w projekcie Czytaj PL zachęcali między innymi Karol
Paciorek, Marianna Gierszewska, Kamila Kalińczak, Przemek Staroń, Miss
Turnusu, autorka bloga 622 pomysły na lekcje języka polskiego i wielu
innych. Na czytelniczym podium królowały powieści The Spanish Love
Deception Eleny Armas (tłum. Mateusz Baka), Kirke Madeline Miller (tłum.
Paweł Korombel) oraz Wrony Petry Dvořákovej (tłum. Mirosław Śmigielski).
Ogromną popularnością cieszyły się także ebooki i audiobooki dostępne w
ramach młodzieżowej biblioteki Upoluj swoją książkę.
Akcja Czytaj PL 2023 odbywała się pod hasłem „Akcja szyta na miarę”. Postawiliśmy na różnorodność, inkluzywność i łatwą dostępność. Naszym celem, było pokazanie, że czytanie jest nie tylko znakomitą rozrywką dla każdego, ale także uwrażliwia w kwestiach istotnych społecznie, otwiera na świat i poszerza horyzonty. W Czytaj PL wzięło udział 62 tys osób, które wypożyczyły ponad 168 tys książek bijąc tym samym zeszłoroczny rekord wypożyczeń! Wśród najchętniej wypożyczanych książek znalazły się Cztery tysiące tygodni Olivera Burkemana, Muchomory w cukrze Marty Bijan, Legendy i Latte Travisa Baldree i Polka w Korei Agnieszki Klessy-Shin.
Jesteśmy wdzięczni wszystkim czytelniczkom i czytelnikom za dołączenie do akcji, polecanie jej oraz liczne wiadomości dające nam inspirację do dalszej pracy.
Koordynatorzy akcji:
Martyna Latkowska- Koordynatorka akcji, Woblink
Urszula Chwalba - Kuratorka programu Kraków Miasto Literatury UNESCO
Maria Świątkowska - Koordynatorka akcji, KBF