czytaj to

 

 

zarażamy czytaniem całą Polskę!

 

 

Czytaj PL to największa akcja czytelnicza w kraju,
a być może także i na świecie.

W 2018 roku akcja jest obecna aż w 25 miastach Polski, a także w 1000 szkół ponadpodstawowych na terenie całego kraju. Po raz drugi akcja przekracza też na taką skalę granice państw – jej plakaty trafiły do 10 Miast Literatury UNESCO na całym świecie! Akcja ma charakter bezpłatnej wypożyczalni bestsellerowych e-booków i audiobooków. Aby wziąć w niej udział, należy pobrać aplikację mobilną Woblink i przy jej pomocy zeskanować kod QR umieszczony na jednym z blisko 7000 nośników na terenie całego kraju. Kod QR jest kluczem do wirtualnej biblioteki, w której można znaleźć takie hity, jak „Opowiadania bizarne” Olgi Tokarczuk, „Komeda. Osobiste życie jazzu” Magdaleny Grzebałkowskiej, kryminały Remigiusza Mroza i Wojciecha Chmielarza, „Okruch” Anny Ficner-Ogonowskiej, czy wreszcie pierwszy tom kultowych „Zwiadowców” Johna Flanagana. Już po raz drugi w ramach akcji „Upoluj swoją książkę”, organizowanej z inicjatywy Instytutu Książki, plakaty akcji, umożliwiające bezpłatny dostęp do bestsellerowych e-booków i audiobooków, trafią także do 1000 szkół ponadpodstawowych na terenie całego kraju. Honorowy Patronat nad akcją objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej. Akcja Czytaj PL jest od początku realizowana jako element programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.

 

czytajpl

 

Czytać i słuchać bestsellerowych książek można równo przez 30 dni. Umożliwiają to organizatorzy akcji: Krakowskie Biuro Festiwalowe, operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO, i Woblink – największa w Polsce platforma z e-bookami. Organizowana i rozwijana od 6 lat akcja Czytaj PL nie byłaby możliwa bez współpracy z jej partnerem strategicznym: Instytutem Książki, największymi wydawcami w kraju, a także z partnerującymi jej miastami.

 

czytajpl

 

 

ORGANIZATORZY:

 

WOBLINK

 

 

 

WYDAWCY:


marginesysmak slowa Wydawnictwo Poznańskie  Wydawnictwo Jaguar

 

 

 

MIASTA PARTNERSKIE:

 

białystokwrocławlublingdyniaczestochowaopoletorunrzeszow

 

 

PARTNER STRATEGICZNY:

 

 

 

PATRON MEDIALNY:

 

 

 

 

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
W RAMACH NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA


 

 

czytaj

Jak to się zaczęło?

 

Wszystko zaczęło się w roku 2013, kiedy Kraków uzyskał prestiżowy tytuł Miasta literatury UNESCO. Wówczas pośród wielu doniosłych wydarzeń literackich wystartowała Wirtualna Biblioteka Krakowa. Na 60 przystankach autobusowych w mieście pojawiły się plakaty umożliwiające wypożyczenie 70 fragmentów największych książkowych hitów dostępnych bezpłatnie przez 30 dni.

Rok później akcja nosiła już tytuł Czytaj KRK i trzykrotnie w roku 2014 umożliwiała dostęp do 10 gorących bestsellerów przez 30 dni. Akcja była promowana już na 100 citylightach, aczkolwiek dalej ograniczała się do Krakowa.

W roku 2015 plakaty umożliwiające wypożyczenie 12 gorących hitów literackich pojawiły się w 6 największych miastach Polski: w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i Katowicach. Po raz pierwszy została użyta nazwa Czytaj PL.

Rok 2016 był dla akcji Czytaj PL wyjątkowy. Po raz pierwszy w historii czytelnicy zyskali dostęp do audiobooków i komiksów. Było to możliwe dzięki zupełnie nowej aplikacji mobilnej, którą przygotował Woblink. Aplikacja pozwalała każdemu użytkownikowi na zaproszenie do akcji 5 znajomych, którzy w ten sposób otrzymali dostęp do wirtualnej biblioteki bez konieczności skanowania kodu. Dzięki temu akcja zyskała szansę wyjścia również poza obręb miast, które brały w niej udział, a uczestnicy otrzymają możliwość aktywnego zaangażowania się w promowanie wartościowej literatury i polecanie jej znajomym. Dodatkowo dzięki akcji „Książka za obietnicę” i zaangażowaniu czytelników plakaty Czytaj PL trafiły do kolejnych 150 miejscowości w całej Polsce. Z kolei akcja „Pracodawca przyjazny czytającym” pozwoliła pokazać, że czytanie może mieć realny wpływ na nasze życie i rozwój kariery zawodowej.

2017 to kolejny kamień milowy w historii Czytaj PL. Z inicjatywy Instytutu Książki plakaty akcji po raz pierwszy trafiły do 1000 szkół ponadpodstawowych w blisko 500 miastach i miasteczkach na terenie całego kraju. W promowanie czytelnictwa bardzo aktywnie włączyli się sami uczniowie - aż 1000 spośród nich zostało ambasadorami akcji i dumnie nosiło specjalne koszulki z kodem QR, umożliwiającym dostęp do darmowych e-booków. Po raz pierwszy na taką skalę akcja wyszła poza granice kraju, trafiając do 10 Miast Literatury UNESCO na całym w świecie, w tym do nowozelandzkiego Dunedin. Po raz pierwszy akcji towarzyszły również profesjonalny spot promocyjny, który dzięki zaskakującej formule podbił cały polski Internet. W połowie akcji organizatorzy postawili jej również swoisty pomnik na krakowskim rynku - olbrzymią, prawie dwumetrową książkę, która stała się bohaterką serwisów informacyjnych wszystkich największych stacji telewizyjnych i radiowych. Wszystko to sprawiło, że o akcji było głośno jak nigdy dotąd.

 

 

 

czytaj

Zespół

 

Koordynatorzy akcji:
Gabriela Dul, Instytut Książki
Katarzyna Humeniuk, Instytut Książki;
Mikołaj Kołyszko, Woblink;
Michał Koza, Krakowskie Biuro Festiwalowe;

Koncepcja i koordynacja działań kreatywnych: Agencja Nie Do Ogarnięcia

 

Współpraca

EMCE, Historia bez cenzury

MyWorks

Business and Culture